KIŞ HAZIRLIKLARI, KURU YUFKA



Kış hazırlık tariflerini yazmak için epeyce gecikilmiş bir etkinlik oldu :) yenilmeye başlanılan, hatta bazıları şimdiden biten kış hazırlıkları için, çocukluğumdan özlemle hatırladığım kuru yufkayı konu olarak seçtim kendime. Kışa ve özellikle ramazan günlerine telaşla yetiştirilen, koşuşturma içerisinde bir kaç eve birden yardımlaşılarak açılan, odun ateşinde mis gibi kokular içinde yapılan kuru yufkalar.

Çocukların ateş ve hamurların yanına yaklaşılmasına izin verimezken, yavru kediler gibi merakla, yufkaların açılmasını, mis gibi odun ateşi ile karışan yufkanının dayanılmaz kokusuna yalana yalana uzaktan izlememize izin verilirdi :)

Annemin çok şey öğrendiği becerikli, tatar göçmeni, komşu ciciannemiz, acınaklı bakışlarımıza dayanamayıp, bir yufkanın arasına, biraz sanayağ sürerek bize uzattığında ise boğazsız ben, yemek yemeyen ben... nasıl yerdim.

Yufkalar açılır, işler kolaylanır sabırsızlıkla beklenilen ana sıra gelir. Demlenen yorgunluk çaylarının yanına saç üzerinde yapılan gözlemeler, sohbetler, kahkalar arasında yenilirdi. Yıllar sonra bu özlediğim kokuyu ve lezzeti kuzeli evden yazımda sizlere yazdım.

Ama bu defa yerler değişmiş, hamuru elleyebilen, oklava tutabilen, yufka pişirebilen ben etrafımızda ayni bakışlarla, sabırsızlıkla izleyen çocuklar...

İşte orada hazırlanan yufkalarla yaptığım börek ve de tarifi. Kuru yufkayı özleyenler için.




4-5 adet kuru yufka su ile ıslatılarak, yumuşatılır. Bu yufkalarla istediğiniz börek harcını, hazırlayarak istediğiniz yöntemle pişirebilirsiniz. İsterseniz sıvıyağ, yumurta, süt ile fırın tepsinize döşeyerek fırınınızda pişirebileceğiniz gibi, tavanıza döşeyerek tava böreği de yapılabilir.

Ben kısa zamanda hazırlandığı için tavada yaptım. Yufkaları tavaya yerleştirip, her kat arasına bir kasede hazırladığım, süt, sıvıyağ ve çırpılmış 1 yumurtayı karıştırarak fırça ile sürdüm. Orta katın arasına ise hazırladığım ıspanaklı harcı yaydım. Kısık ateşde bir süre altını kızartarak bir düz tabak yardımı ile ters-yüz yapıp, diğer tarafının kızarmasını sağladım.

Severim kış hazırlığını, Daha önceki yazımda nasıl abartarak domates konservesinin nasıl yapıldığını yazmıştım okuyanlar hatırlar :))

Dondurucuya yaz sebzeleri ve meyvelerini hazırlar koyarım. Taze fasulye başta gelir, sivri biber, dolma biber, közlenmiş kırmızı biber, közlenmiş patlıcan, bamya, mısır, taze barbunya gibi sebzeleri, böğürtlen, kırmızı erik, vişne, şeftali gibi dondurulmaya uygun meyveleri zamanında alır, sebze vakumlama ve paketleme aleti kullanarak, alışkanlık halinde her yıl dondurucuya hazırlarım.

Başka ne yaparım? turşu sever ben daha önce tariflerini verdiğim turşular hazırlarım. Merak ederseniz;

Yorumlar

Cocukla Cocuk dedi ki…
Kuru yufka gibisi var mı? Bizde aynen yapılırken kenarda beklerdik, ama biz sıkma için beklerdik, yufkanın biraz daha aklını (bazlama )arasına konulan peynir soğan ,yeşillik karışımı harçla yapılır sıkma bizim çukurova'da.
bir de yufka kurularından teryağ ve balla bir şey yapardık ama adını hatırlamadım. Gece gece canım çekti.
Kışlıklarımız, turşularımız olmadan olmuyor değilmi? Börekde turşularda nefis ellerinize sağlık. Çiçek biber turşununun olmuş resmini verebilirmisiniz acaba? Sevgiyle mutlu pazarlar.
gülriz dedi ki…
Ahhhhhhh ahh! Ne güzel olur o kuru yufka böreği; elime her kuru yufka geçişinde yaparım onu... Ellerine sağlık canım, kocaman sevgiler
NiNo dedi ki…
pes valla bu kadar olur kuru yufkadan bende dun peynirli maydanozlu yaptim borek :D bu kadar denk gelir ya :D henuz ekliyemedim sayfama yakinda paylasirim seninki de muhtesem olmus ellerine saglik yiyenler tadini iyi anlarlar :)
munevver dedi ki…
Nasıl da güzel kokar kuru yufka böreği. Çocukluk ve genç kızlığımda, rahmetli annem ramazanda her sahur taze taze pişirir, biz o kokulara uyanırdık. Nasıl özlüyorum o günleri bilsen.

Eline sağlık. Bir de kuru yufka bulabilsem...

Sevgiyle,
Nane Limon
kuzine dedi ki…
Sevgili Fulya&Özlem,
Bu yıl Mersin-Taşucu'na giitiğimde ilk kez sıkma yedim. Tam buğday unundan yapılmış yufkanın içinde peynir ve yeşillik vardı. Bu gibi köpüklü ayranla tadı damağımda.
Bak şimdi yine canım çekti :)
Sevgiler.

***

Turşusuz olmaz :) Çiçek biber turşusu ağız yakmayan acısı ile çok lezzetli oldu. Nerdeyse bitmek üzere sizin için fotoğrafını yayınlarım.
Sevgiler.

***

Sevgili Gülriz,
Yufka yapılırken, odun ateşine karışan kokusu bana ahh !!! çektirir. Neler hatırlatır, neler...
Sevgiler.

***

Sevgili Nino,
:) tesadüf işte. Her türlüsü pek lezzetli olur, peynirlisi de.
Paylaşımını bekliyorum, afiyet olsun.
Sevgiler.

***

Münevver,
Sıcak yaz sahurlarında, erik kompostosu ile yediğim böreklerin tadını halâ özlemle hatırlarım.
Mümkün olsa da yufkaları paylaşabilsek.
Sevgiler.
Merhabalar. Etkinlik logosunu genel istek üzerine sayfalarda daha güzel görünmesi için yeniden düzenledik. Bilginiz olsun. Sıcacık sevgiler.
Bocuruk dedi ki…
Ben epeydir görmedim bile:( Halbuki çocukluğumdaki görüntüler arasında çok var. Özlemle anmaktan başka çare de görünmüyor. Böreği de çok nefis olurdu. Zaten çocukken herşey daha bir güzel gelirdi sanki. Eline sağlık Kuzine. Yutkundum ekran karşısında.
Sevgilerimle...
Mutfak Havlusu dedi ki…
nefis bir lezzet!
böreği çok güzel oluyor,farklı bir lezzet oluyor.
elinize sağlık,yormuştur sizi ama bu güzellik için değer.
Nilay Cinisli dedi ki…
sevgili kuzineciğim,
Ellerine sağlık...Hem sunumun hemde mamalar çok başarılı..Tebrik ediyorum canım
Sevgiler
kuzine dedi ki…
Sevgili Aysel,
bilgilendirdiğin için teşekkür ederim.

***

Bocuruk,
Her yıl yufka yapılma zamanı Kuzineli eve yardıma gitmeye söz verdim :) (ne kadar yardımcı olabileceksem)
Onlar yufkalar açarken aralarında bir tane de olsa yufka açıp, sohbetlerine katılmak, o kokuyu yeniden bulmakdan mmutlu oldum.
Münevver'e yazdığım gibi paylaşmak mümkün olsa...
Sevgiler.

***

Sevgili Mutfak Havlusu,
Teşekkür ederim.

***

Nilay,
Teşekkür ederim, bir an önce böreği sıcak sıcak yiyebilmek sabırsızlığıyla, fotoğraflarda istediğim görüntüyü yakalayamadım aslında :)
Sevgiler.
MMO dedi ki…
Merhaba

Hiç kuru yufka veya kuru yufkayla yapılan börek yemedim..Ama öyle bir yazmışsın ki, yemiş kadar oldum ve aynı özlemi hissettim.. :)
loungetime dedi ki…
Ellerine sağlık. Tam kışa hazırlık olmuş. Annem bia küçükken omaç yapardı(bilmem bilir misin) onu hatırladım.
kuzine dedi ki…
Merhaba Tombuk,
Bir gün kuru yufkadan yapılan börek yersen Kuzine'yi hatırlarsın :)
Beypazarı'nda bulabilirsin.
Sevgiler.

***

Merhaba Longtime,
Omacın ne olduğunu bilemedim? ama araştıracağım.
Sevgiler.
Hülya dedi ki…
Bu hamurlardan bizde de çok yaparlar.Şu an benim evde de var bu hamurlardan.Yalnız epey yer işgal ediyorlar...Tava da denememiştim.İlk fırsatta denemek isterim;)
kuzine dedi ki…
Merhaba Hülya,
ben tadımlık aldım, tava büyüklüğünde küçük yufkalar.
Deneyin derim, kısa sürede hazırlanabilecek kadar pratik.
Adsız dedi ki…
Arkadaşlar, kuru yufkayı bulamayıp özleyenler,hamur açmayı biliyorsanız ben evde ince hamur açıp teflonda pişirip kuruttum sonra da börek yaptım oldu tabiki de, afiyet olsun

Popüler Yayınlar